Proč by snímek Deadpool měli ocenit i odpůrci komiksů

Komiksové adaptace jsou v dnešní době výnosným byznysem, ale doteď žádný z filmů o hrdinech nebo záporácích z komiksových časopisů o sobě nedával před uvedením do kin tolik vědět. Ani megaloman Iron Man alias Tony Stark si nezískal tolik pozornosti v médiích či na sociálních sítích před nebo po promítání snímku. Tak propracovanou marketingovou kampaň, jaká předcházela premiéře filmu Deadpool, jsme zde dlouho neměli.

Dobrá reklama není vše

Loni část veřejnosti nadšeně očekávala uvedení snímku 50 odstínů šedi, jehož reklama byla také vidět všude. Ale vzhledem k nechvalným recenzím odborníků a ohlasům diváků na internetových diskuzích, se měl tým producentů nejspíš věnovat více výběru scénáristy, herců nebo kameramana, než investovat peníze do marketingové propagace.

Samotný kvalitní marketing proto naprosto pochopitelně není zárukou diváckého úspěchu. Jistě, mnoho lidí se nechá zlákat výborně zpracovaným trailerem, známými jmény herců a nápaditými plakáty, které vidí různě po městě. Ale po zhlédnutí nekvalitního filmu se jeho pověst rychle rozšíří a mnoho lidí to od návštěvy kina odradí. Názorným příkladem může být, kromě již zmíněného filmu 50 odstínů šedi, i snímek Mládeži nepřístupno, v němž hráli herci jako Uma Thurman, Hugh Jackman, Richard Gere nebo Kate Winslet a přesto film naši i zahraniční kritici „pohřbili“.

Deadpool kam se podíváš

I když četnost reklamování snímku byla v Česku určitě nižší než ve Spojených státech amerických, bylo téměř nemožné si Deadpoola nevšimnout. Jelikož měl film premiéru pár dnů před Valentýnem, jedním z výborných marketingových tahů bylo vytvoření romantického plakátu se zamilovanou dvojící doplněný o text „Pravá láska nikdy neumírá“. Tento poster měl do kin nalákat hlavně něžné pohlaví, ovšem prozření v kině by asi pro mnoho párů, které si k filmu nic nevyhledaly, mohlo být šokující. Deadpool se objevil jako reklama na Tinderu, Instagramu nebo na populárním Super Bowlu. Ryan Reynolds, který ztvárnil postavu Deadpoola, s propagací snímku také nezahálel. Své účty na sociálních sítích průběžně plnil fotkami z natáčení a nakonec dokonce odcizil jeden z kostýmů.

Od začátku natáčení bylo nejspíš jasné, že děti a mládež nebudou patřit mezi cílovou skupinu diváků, a proto tomu byl přizpůsobený i marketing, kdy můžeme pod poutači s ležícím Deadpoolem vidět text „buďte svědky mého vyvrcholení“. Snímky Avengers, Spiderman, Iron Man nebo Batman byly přístupné i pro děti a mládež, protože i kdyby nepochopili část dialogů, jejich zážitek z filmu by to nijak výrazně špatně neovlivnilo. Pořád jsou tyto filmy plné rvaček, neopětovaných lásek a zničených snů, ale jsou podány „stravitelnou“ formou. Deadpool je ovšem pravým opakem. Vztah Wilson naváže sexem na prvním rande, ve vánočním svetru a s holým zadkem požádá svou holku o ruku a okolí se ptá, jestli neviděli padoucha, kterého si voskovkou načmáral na papír. V potyčkách Wilson napíchne protivníka na šavle jako kebab, zlomí si zápěstí o Colosseovy koule nebo z mrtvol sestaví jméno svého úhlavního nepřítele.

Sarkasmus a přisprostlý humor láká masy

Ne že by doteď neexistovali komiksoví hrdinové, kteří by neměli smysl pro humor nebo sebeironii, ale Deadpool v podstatě není hrdina. I ve filmu prohlašuje, že je vlastně „bad guy“. Ale protože bojuje proti ještě horším existencím, má určité morální zásady a dívku, pro kterou by obětoval život, nelze na něj tak úplně pohlížet jako na 100% antihrdinu. Deadpoola také od ostatních odlišuje fakt, že je po experimentu s DNA zohyzděný, kdežto většina hrdinů Marvelu nebo DC Comics vypadá, jako supermodelové po celou dobu natáčení. A když už se pak obličej ústřední postavy Wadea Wilsona alias Deadpoola svraštil jako staré avokádo, alespoň mu zbyl smysl pro humor.

Už od úvodní zpomalené scény, ve které Deadpool dělá „zářez“ se spodním prádlem jednomu z padouchů, je jasné, že se nebude jednat o typickou komiksovou adaptaci, kde je hrdina morálním vzorem, jako tomu bylo například u Kapitána Ameriky. Celý snímek je plný ironie, dvojsmyslů, sprostých vtipů a ani hezoun Ryan Reynolds si neměl problém udělat srandu sám ze sebe nebo ze všech okolo. Atypická je také interakce hlavní postavy s diváky. Deadpool prokládá příběh krátkými monology, ve kterých osvětluje děj a bourá klišé zažitá z ostatních komiksových filmů.

Blockbuster s minimálním rozpočtem

Deadpool už druhý týden po sobě dominuje v amerických kinech. Studio FOX na vstupném vydělalo už zhruba 235 milionů dolarů, což z tohoto filmu dělá jeho nejvýdělečnější snímek všech dob. Tato komiksová adaptace byla režisérskou prvotinou Tima Millera, a film se hned stal nejziskovějším režijním debutem vůbec. Deadpool se také stal nejúspěšnějším mládeži nepřístupným filmem, když v tržbách za první víkend překonal rekord Matrixu Reloaded z roku 2003. A to byl snímek zakázán na druhém z největších trhů – na čínském – pro svou násilnost, nahotu a sprostý jazyk.

Většina filmů s komiksovou tématikou má rozpočet okolo 100 až 150 milionů dolarů, kdežto Deadpool si vystačil s pouhými 58 miliony. I přesto se však snímek dovedl vrýt do povědomí diváků ještě před uvedením do kin a mnoho z toho, co v trailerech a reklamách avizoval, opravdu dodržel. I lidé, kteří nejsou fanoušky komiksu, by měli ocenit přínos tohoto snímku. Ať už pro jeho netradiční marketingovou propagaci, neotřelé ztvárnění nebo za celosvětovou úspěšnost, jaké film dosáhl.

Lenka Hrůzová