Instagram se neumí vypořádat s falešnými účty

apple-applications-apps-607812

Zajistit si v dnešní době popularitu na Instagramu a vytěžit z ní pár peněz není až tak složitá věc. Stačí si založit instagramový účet, zveřejňovat pravidelně kvalitní fotografie a čekat na příval sledujících, kteří budou příspěvky zběsile lajkovat. Pokud se vám podaří získat nad deset tisíc sledujících, můžete do svých příspěvků vkládat odkazy a je jen otázkou času, kdy dostanete nabídku ke spolupráci od nějaké značky. Stane se z vás influencer, což v praxi znamená, že za propagování různých výrobků si můžete vydělat slušný obnos.

Celý výše zmíněný proces však může trvat měsíce ale i roky, takže pokud nechcete čekat, existuje i jednodušší varianta, jak si zajistit popularitu na Instagramu. Stačí si prostě koupit pár falešných sledujících, lajků nebo komentářů a jste slavní.

Levně a výhodně

Počáteční vklad na nákup tzv. falešných sledujících není příliš velký. Na internetu lehce dohledatelné inzeráty nabízejí „základní balíček“ za 250 Kč, který zahrnuje tisíc sledujících a bonus v podobě 10 000 lajků, navíc s doživotní garancí doplňování, a to vše během 24 hodin. Ctižádostivější a méně trpělivější jedinci si mohou koupit „premium službu“ za necelé dva tisíce a dostat se tak na více než sto tisíc sledujících během jednoho dne.

Etické otázky vzniku falešných účtů, které sledují tisíce profilů, zákazníky pravděpodobně příliš nezajímají. Některé profily jsou jenom „prázdné schránky“ bez fotografií a nemají žádné či téměř žádné sledující. Druhý typ falešného profilu, který by měl na první pohled působit reálně a získat tak větší důvěryhodnost mezi uživateli a inzerenty, je poskládaný z fotografií zveřejněných na pravých účtech. „Instagramoví obchodníci“ jsou tak schopní okopírovat část pravých účtů a následně na nich vydělávat. Množství lidí se tak proti své vůli stává nástrojem na zvýšení popularity jim neznámým osobám.

Místo pro byznys

Instagram již dávno není ta stejná sociální síť, jakou byl na začátku, kdy nabízel chronologické zobrazení fotografií především vašich nejbližších přátel či ostatních sledovaných profilů. V roce 2012 koupil tuto sociální síť Facebook, který vyvinul algoritmus, podle něhož se zobrazují fotografie v pořadí na základě oblíbenosti sledovaných uživatelů. Ve zkratce, kdo má více sledujících, lajků a komentářů, tak se jeho příspěvky objeví jako první v pořadí.

Nový způsob prohlížení fotografií, videí a později i tzv. instagramových příběhů tak otevřel cestu nákupu falešných sledujících, lajků a komentářů, ale také umožnil masový nástup influencerů. Z Instagramu se tak v posledních letech stává hojně používaná „marketingová platforma“, kde se dá propagovat prakticky cokoliv. Podle dat webové aplikace na odhalování neautentického publika HypeAuditor se v roce 2017 investice do influencerů zdvojnásobily v porovnání s předchozím rokem. Na „trhu s influencery“ se tak ročně utratilo v přepočtu 35 až 45 miliard Kč.

Mezi influencery se ovšem nachází množství tzv. falešných influencerů, kteří mají díky nákupu sledujících a lajků zdánlivě větší publikum. Klamou tím především své zadavatele, kteří za menší dopad reklamy, platí vysoké sumy. Zorientovat se ve víru všech zdánlivě vlivných profilů je poměrně komplikované, protože až 60 % influencerů má neautentické publikum, tudíž dostávají více peněz, něž by měli.

K odhalování falešných sledujících lze použít různé webové aplikace, které analyzují publikum instagramových účtů. Například podle výsledků HypeAuditor má pět nejsledovanějších profilů až 20 % neautentického publika. A přestože to nemusí vždy znamenat, že si je tito uživatelé vědomě koupili, vyšší počet sledujících jim stále zvyšuje cenu za jeden příspěvek na Instagramu.

Bezvýchodná situace?

Na odhalení falešných sledujících pracují již delší dobu různé softwary vyvinuté pro webové použití. Programy dokáží spolehlivě vyhledat počet falešných či podezřelých účtů a zanalyzovat publikum potenciálního influencera. Avšak odhalit, zda si daní uživatelé za vyšší popularitu na síti zaplatili, je nedohledatelné.

Kromě zmíněných softwarů se o problematiku falešných účtů dlouho nikdo jiný nezajímal. Dokonce ani Instagram. Přestože vytváření falešných profilů a obchodování s nimi, se neslučuje s podmínkami užívání této sociální sítě, podrobněji se na tuto problematiku zaměřil Instagram až minulý listopad. V tiskové zprávě se zavázal, že množství neautentických účtů si je společnost vědoma a má nástroje na smazání nalezených falešných profilů.

Otázkou je, zda krok Instagramu bude mít větší dopad a podaří se mu zachovat si „dobré jméno“ a především atraktivitu pro potenciální investory. Bohužel statistiky ohledně falešných účtů a jejich tvůrcích nejsou dohledatelné a o celkové sumě investované do reklamy na Instagramu se mluví málo. Pokud Instagram nebude ohledně problematiky falešných účtů více transparentní, je výrazná redukce falešné instagramové popularity v nedohlednu. Naštěstí na tyto problémy nedávno upozornil nizozemský dokument #followme, který v této oblasti mohl odstartovat významnější debatu.

Tereza Dorňáková

Foto: Pexels