Nepanikař. Tak se jmenuje nová mobilní aplikace, která by měla lidem pomáhat zvládat deprese, úzkosti, panické ataky či dokonce sebevražedné myšlenky. Projekt studentů Vysokého učení technického v Brně je údajně první českojazyčnou aplikací, která poskytuje „psychologickou první pomoc“. Ve světě se však nejedná o nic nového. Trh s podobnými aplikacemi už nějakou dobu funguje. Většina z nich slibuje pomoc při depresi, úzkosti, stresu nebo nespavosti.
Podle světové zdravotnické organizace trpí například depresemi celosvětově asi 300 milionů lidí a každý rok jich přibývá. Kolem 800 tisíc pak ročně spáchá sebevraždu.
Právě na to se snaží psychologické aplikace reagovat. Některé z nich jsou spíše preventivního rázu – sledují vaše chování, ale i nálady a myšlenky, aby mohly vyhodnotit váš stav a popřípadě upozornit na problém. V Izraeli například existuje aplikace pro prevenci deprese. Je postavená na předpokladu, že lidé s touto diagnózou mluví pomalu a v nižší tónině, méně telefonují nebo se pomaleji pohybují. Telefon tyto ukazatele sleduje a upozorní na případné výrazné odchýlení od vašeho normálního stavu.
Většina podobných programů však má sloužit k řešení problému. Nabízí jakousi první pomoc přímo ve chvíli, kdy ji člověk potřebuje. Obvykle poskytují rady a návody, jak s nelehkou situací naložit, popřípadě i rychlý kontakt na odbornou pomoc. Aplikace SuperBetter, která si dává za cíl udělat z vás silné, motivované a optimistické osobnosti, na to jde například formou hry, „která vás varuje před špatnými lidmi a naučí překonávat životní překážky.“ Jiné metody k odstranění duševních problémů využívá třeba aplikace Headspace, která se prezentuje jako meditační guru do kapsy.
Právě meditaci, dechová cvičení nebo řízenou relaxaci má ve svém programu i zmíněná aplikace Nepanikař. Pokud je její uživatel ve stavu deprese, poradí mu, ať si jde například zacvičit, něco nakreslí nebo mu pustí video a zeptá se, co pěkného dnes prožil a co má v plánu do budoucna. Snaží se zkrátka jako citlivý a empatický společník rozptýlit chmury a převést pozornost na něco pozitivního.
V případě úzkosti připraví jednoduché matematické příklady, kterými se má dotyčný zaměstnat. Pro riziko sebepoškozování jsou zase určeny vyzkoušené rady jako vzít kostku ledu nebo červenou fixu a přejíždět po kůži tam, kde si chce člověk ublížit, přenést své emoce do dopisu a ten potom zničit nebo je ze sebe prostě vykřičet. Při myšlenkách na sebevraždu aplikace připomene „důvody proč ne“, které dotyčný předtím sám sepsal. Seznam může obsahovat třeba aktivity a osoby, kvůli nimž stojí za to zůstat naživu.
Opravdový přínos podobných aplikací zatím žádný výzkum nepotvrdil ani nevyvrátil. Jisté je, že mohou být pomocí pro lidi, kteří svou zoufalou situaci nejsou schopni sami řešit a zároveň nemají odvahu vyhledat odbornou péči. Ačkoli povědomí o duševních poruchách roste a návštěva psychologa už pomalu přestává být ostudou, určité stigma tady stále existuje. Z údajů Evropské unie vyplývá, že v České republice trpí depresí asi 7 %, tedy 700 tisíc lidí. Podle odhadů psychiatrů však asi jenom 100 až 200 tisíc vyhledá odbornou pomoc. Pro zbytek může právě „psycholog“ v mobilním telefonu představovat diskrétní řešení.
Nutno však podotknout, že právě přílišné užívání moderních technologií, a chytrých telefonů obzvlášť, je významným spoluviníkem nárůstu duševních poruch v naší společnosti. Technologie mají moc měnit naše nálady i způsob interakce se světem. Závislost na svítících monitorech může kromě jiných zdravotních potíží způsobovat právě i stavy úzkosti a deprese nebo problémy se spánkem. V tomto kontextu se pak jeví mobilní aplikace proti úzkostem, depresím a nespavostem přinejmenším absurdně.
Ačkoli mohou pomoci minimalizovat příznaky přímo ve stavu akutní nouze, kdy jiná pomocná ruka není na dosah, opravdové řešení problému, který bývá obvykle příliš komplexní a specifický na to, aby se dal naprogramovat do telefonu, přinést zřejmě nedokážou. Žádná aplikace totiž nemůže nahradit běžnou lidskou interakci.
Nabízí se tak otázka, jestli největší službu pro naše duševní zdraví neudělá chytrý telefon, který je vypnutý.
Pavlína Podzimková
foto: unsplash.com