Herec, který se proslavil hlavně svým alternativním stylem života, půsty a odmítáním léků, dokáže pohnout žlučí nejednomu zapřisáhlému ateistovi a příznivci vědeckých vysvětlení. Ačkoli svými prohlášeními nikomu přímo neškodí, neříká ani nepíše nic závadného a vyjadřuje se často spíš v metaforách, vyvolává prudké emoce právě v lidech, kteří nejradši kážou, že pocity nemají ve veřejném prostoru co dělat. Čím dokáže jeden v podstatě neškodný alternativec, guru nebo blázen rozdělit lidi na ty, co ho milují, nebo nenávidí a nic mezi tím?
Relativně nedávno se mu podařilo zase vyvolat vlny prohlášením, že viry likvidují pouze mrtvé organismy a lidi, kteří vyzařují skleslou odumírající energii už zaživa, a virus si tedy „myslí“, že už mrtví jsou. Protože nežijí, neradují se, nehýbou a nemají žádnou vůli k životu nebo jsou prostě odevzdaní, vyděšení a pesimističtí. Takoví lidé podle Jaroslava Duška onemocní. Na otázku, co by asi tak říkal, kdyby byl sám nemocný, odpovídá útočným dotazem „Copak vy mi přejete, abych onemocněl? Tak proč to říkáte?“ S nemocí je rychle hotový, protože ji považuje za program v mysli, který pouští viry nebo bakterie do těla a vzkazuje, že on sám si podobný program pořizovat neplánuje. Jeho zprávu sdílelo s nadšenými reakcemi mnoho esoterických webů a stránek, například Poselství andělů.
Do textu se záhy opřel Jan Cemper z webu Manipulátoři.cz, který si rýpnul do jedné z Duškových čtyř dohod a označil ho za manipulátora. Factcheckový web uvádí na pravou míru jeho vyjádření o biologických způsobech života viru, který pochopitelně nerozkládá mrtvá těla, ale chová se jako klasický parazit, obírající zdravá těla o živiny a energii. Viry se skládají z molekuly nukleové kyseliny a bílkovin a bez hostitele nejsou schopny přežít ani se rozmnožit, protože k výživě i tvorbě nových virů využívají procesy hostitelské buňky. Rozhodně není možné, aby si virus vybíral hostitele podle myšlenek či psychického zdraví. Apeluje na to, že podle Duškových tvrzení by nemoci brzy pozabíjely všechny psychickými problémy a depresemi trpící pacienty. Poselství je dle autora článku teatrální a nesmyslné. Centrum Maitrea, které s Duškem dělá rozhovory, propaguje jeho knihy a představení, označuje za sektu. Ve skutečnosti se jedná o restauraci (hezkou a příjemnou), spojenou s vydavatelstvím, obchodem, lesní školkou a pořádáním seminářů osobního rozvoje. Chybí jí však zásadní charakteristika sekty a sice poslušné stádo členů, od kterých by požadovala pevnou víru v cokoliv a k tomu veškerý majetek. Zkrátka na rozdíl od mnoha sekt, je návštěva centra Maitrea úplně bezpečná.
Při vědeckém pohledu zní slova Jaroslava Duška samozřejmě jako nepravda a hloupost, ale já vnímám hlavní problém mezi alternativci symbolizovanými Jaroslavem Duškem a vědeckou veřejností, kterou zde zastupuje Jan Cemper, v tom, že jeden mluví, lidově řečeno, o koze a druhý o voze. Zatímco herec, považující se za duchovního člověka, se vyjadřuje metaforicky a zároveň dramaticky, jelikož je divadelník. Zkrátka podle mého názoru sobě vlastním uměleckým způsobem tvrdí, že pro zdraví je důležitá psychická pohoda, není důvod propadat panice a dělat si zásoby na několik měsíců. Člověk by se spíš měl soustředit na své duševní zdraví, které je klíčové pro všechny další oblasti života, jelikož koho oslabuje stres, je logicky náchylnější k dalším onemocněním. Kdyby to popsal šéfredaktorovi webu Manipulátoři.cz v lékařských tématech a zdůraznil roli psychiky pro fyziologii, možná by vědec a šarlatán došli k překvapivé shodě. Často mám totiž pocit, že konflikty mezi lékaři a léčiteli se zakládají především na slovíčkaření, protože léky koneckonců původně vznikly z přírodnin, efekt placeba se nedá zanedbat a o propojenosti těla a mysli slýcháme stále častěji i od expertů na zdravý životní styl a posléze i lékařů.
Ve svém online představení Duše K řeší koronavirus s léčitelem Milanem Calábkem, který vyrukuje s odvážným tvrzením, že nemoc j třeba vyhnat z těla pořádným zánětem, jinak se přehoupne do vážnějších fází, protože samočistící mechanismy těla ji včas nevyloučily, a tak se cizopasník mohl rozmnožit. Dále doporučuje lidem vyzkoušet léčivé a dezinfekční účinky silných léků. Video bylo několikrát smazáno, protože obsahuje závadné informace a doporučení neověřených léků. Zrovna poslední výtka v případě koronaviru nedává příliš smysl, protože žádný lék na novou nemoc ještě není ověřený. A je to opět stejná situace, pokud by se léčitelské řeči přeložily do odborné mluvy, znělo by to tak, že nemoc je třeba podchytit ještě v raném stadiu a co nejúčinnějším způsobem se jí zbavit, než propuknou těžké stavy, a že léky se stále ještě zkouší. Nebezpečný může být jakýkoliv z nich. Ovšem tato léčba se pouze podpůrná, protože léčit by měl odborník. Se správným úvodem a varováním by zřejmě nikdo ve videu nic zlého nenašel.
Jaroslava Duška, který už třicet let nebere léky, drží půsty, žije v přírodě, otužuje se a předává lidem indiánské Čtyři dohody, milují lidé, kteří nesouhlasí se současným stavem systému, který nás odtrhává od přírody a cpe do nás chemii. Obdivují ho lidé se zájmem o esoteriku a osobní rozvoj, kteří většinou nemají o dnešní společnosti valné mínění a rádi by žili alternativním způsobem a hlavně po svém. Některým pomohla alternativní cesta tam, kde konvenční způsoby selhaly. Jiným zase šarlatánství ublížilo a zachránila je věda. Většinu duchovních a alternativních věcí nesnáší lidé, kteří jsou přesvědčení o vědě, pokroku a technice. Jsou vděční za civilizaci a se zájmem sledují nové technologie. Nebo o sobě hrdě prohlašují, že mají selský rozum a přemýšlí logicky. Souboj mezi vědci a šarlatány je jako boj mezi egem a podvědomím. Oboje tu bylo vždycky a skupiny spolu nikdy nedokázaly vycházet, ačkoliv často bývá největší rozdíl v použité terminologii a občas trochu divokých metodách. Dobrý úmysl mají obě strany, jen štvou jedna proti druhé často i z tak malicherných důvodů, jako je herec místního významu, který si napíše na facebookovou zeď zdramatizované vyjádření vlastního názoru. Myslím si, že oba tábory mají část pravdy. A tak se musím ptát, co by nastalo, kdyby se obě strany usmířily a duchovní lidé s materiálními dokázali spolupracovat. Věřím, že tahle změna by oběma táborům prospěla.
Martina Arltová