Království za maté! Jak argentinská vláda řeší ekonomickou krizi? 

Typický jihoamerický nápoj maté se tradičně pije z tzv. kalabasy (vydlabané tykve) pomocí brčka, kterému se říká bombilla.
zdroj: thefoodtech.com

Narůstající inflace je v poslední době, především kvůli koronavirové pandemii, celosvětovou realitou a každá země se s ní snaží vypořádat tak nějak po svém. Poměrně kuriozně ale řeší zhoršující se inflační krizi argentinská vláda. Koncem dubna oznámila, že  za 650 milionů pesos (cca 130 milionů korun) nakoupí 1,6 milionů kilogramů národního nápoje yerba mate a bude ho rozdávat „obyvatelům v nouzi“. Konkrétně 800 000 jedno kilogramových balení má být rozdáno obyvatelům Argentiny, aby jim pomohlo překonat toto složité období „zranitelnosti“. 

Podle španělského deníku El País se argentinská vláda tímto krokem snaží zabránit masovým demonstracím, které jsou  kvůli neustálému zvyšování cen očekávány. Vyvstává však otázka, jestli Argentici na tento perónistický populismus uslyší. Ekonomická situace je totiž v této jihoamerické zemi natolik vážná, že ji snad ani všemi milované maté nemůže zachránit. 

Argentinská vláda samozřejmě přišla i s rozumnějšími opatřeními než je uplácení vlastních občanů oblíbeným „matéčkem“. Mezi ta rozumná patří například zmrazení cen mnoha produktů. Bohužel se ukázalo, že v Argentině, kde je silně rozvinutá stínová ekonomika, toto opatření není vhodné. Vedlo totiž k tomu, že produkty za regulované ceny přestaly být běžně dostupné a byly k dostání pouze podpultově za výrazně vyšší ceny. 

Co se asi tak v těchto poměrech může stát s osmi sty tisíci baleními yerba maté? Nádavkem když (prozatím) nejsou známá kritéria, podle kterých bude maté rozdáváno. Pomůže „překonat období zranitelnosti“ nebo si na něm podpulťáci namastí kapsy? 

V Argentině se ceny meziročně navýšily o 55% (nejvýrazněji rostou ceny potravin), konstantně roste nezaměstnanost (stoupla na 11,8% a je nejvyšší za posledních 15 let) a 43% obyvatel se nachází pod hranicí chudoby. V této situaci není nutné, aby místní vláda svým občanům nesystematicky rozdávala, ale aby zařídila, že si budou schopni sami koupit základní produkty za přiměřenou cenu. Včetně národního nápoj yerba maté.  

Tanja Marková