Pandemické žně skončily. Co bude se streamovacími platformami dál?

Když byl na jaře roku 2020 vyhlášen první lockdown, málokomu to pomohlo tak, jako streamovacím platformám. Lidé si na nich zkracovali čekání na konec izolace sledováním oblíbených filmů a seriálů. Jak ale restrikce skončily, zájem o tyto platformy začal opadat.

Raketový pandemický vzestup

Nejznámější sVOD (subscription video on demand) platformou je bezpochyby Netflix. Ten nejprve fungoval jako půjčovna DVD a v roce 2007 začal nabízet videa na vyžádání. Byl prvním, komu se úspěšně povedlo zaujmout diváky a jeho obliba postupně vzrůstala. V roce 2016 se rozšířil po celém světě a vstoupil i na český trh. Přibližně ve stejnou dobu vznikla služba fungující na stejném principu, Amazon Prime Video, která ale úspěch svého originálního obsahu začala více zaznamenávat až kolem roku 2015, kdy vyhrála Zlatý glóbus, a stejně jako Netflix, i Amazon Prime se v roce 2016 rozšířil téměř do celého světa. V roce 2015 se k těmto službám přidalo HBO Now (Dnes HBO Max), v roce 2019 například Disney+ a dnes je po celém světě více než 200 sVOD platforem.

I přes vzrůstající konkurenci se velkým sVOD platformám dařilo každým rokem získávat nové předplatitele, málokterá ale čekala tak obrovský nárůst, jaký získaly s počátkem lockdownů po celém světě v souvislosti s COVID-19. Byl to pro ně přelomový moment, neboť se zavřela kina a lidé trávili téměř všechen svůj čas doma, což logicky vedlo k větší poptávce po sVOD službách. Netflix za rok 2020 zaznamenal celkem 37 milionů nových předplatitelů a do karet jim hrálo i to, že se filmová studia rozhodla snížit dobu, která musí uplynout od uvedení nových blockbusterů v kinech, než budou moci být nabízeny i na streamovacích službách. Například společnost Warner Bros umožňuje nyní zveřejnit film na HBO Max už 45 dnů po uvedení v kině.

Nárůst předplatitelů vybraných streamovacích platforem mezi lety 2019 a 2020 v USA. Zdroj: PwC

Netflix v problémech

Po tom, co se život začal pomalu vracet do normálu, lockdowny jsou snad již v nedohlednu, lidé mohou chodit do kin a streamovacích platforem již existuje tolik, se nejspíše období největší slávy gigantů jako je Netflix či HBO Max blíží ke konci. Počet předplatitelů roste v tomto roce o dost pomaleji, u některých platforem už dokonce klesá a akcie těchto společností se propadají. V problémech je i Netflix, který na počátku roku zvýšil cenu předplatného ve Spojených státech a očekával nárůst předplatitelů okolo dvou a půl milionu v prvním čtvrtletí roku 2022, celkem jich ale za toto období ztratil dvě stě tisíc a očekává, že v dalším čtvrtletí ztratí až dva miliony. Je to poprvé, co ztrácí předplatitele, a po tom, co tuto skutečnost oznámili, ztratili také 50 miliard dolarů tržní kapitalizace. Netflix ale není jediným, pokles akcií zaznamenal i třeba Disney+.

Pokles akcií Netflixu. Zdroj: Forbes

Exkluzivní obsah a nárazovost

Co se tedy bude dít dál? Podle všech těchto informací to vypadá, že pandemie byla vrcholem pro streamovací služby a nyní budou postupně odpadat. Existuje již mnoho predikcí, jak se situace bude vyvíjet, a já se přiklání k té, která tvrdí, že „přežijí ti nejsilnější“ a podle exkluzivního obsahu, který budou schopni nabídnout, si je budou lidé nárazově předplácet. Hlavní důvod, který většina lidí, co jsou dotázáni na důvod předplácení určité sVOD platformy, uvádí, jsou specifické filmy nebo seriály, které chtějí zhlédnout a jsou dostupné jen na určité platformě. Pokud budou předplatitelé dále ubývat, bude rozhodování, co bude tím hlavním filmem, na který je opět nalákají, naprosto klíčové.

Napřed v tomto ohledu je bezpochyby Amazon Prime, který má na září 2020 připravený seriál Pán Prstenů: Prsteny moci a očekává se, že v tomto období počet jeho předplatitelů vzroste. HBO Max má zase díky smlouvě se studiem Warner Bros k dispozici velmi brzy nové blockbustery, jako je v současnosti například Batman, Spider-Man: Bez domova, James Bond: Není čas zemřít nebo Duna, což může také část potenciálních diváků, kteří si radši než lístek do kina předplatí levněji na měsíc tuto platformu, přilákat. Disney+, který na český trh vstoupí v půlce června, zase nabídne bohatou knihovnu titulů studií Walt Disney a Pixar nebo trháky od Marvelu. Jeho hlavním tahákem má být první hraný seriál Star Wars: The Mandalorian. Co ale chystá Netflix? Zatím ohlásil, že v létě vydá každý týden minimálně jeden film, některé z nich ale ještě nemají k dispozici ani trailer, a tak je těžké soudit, zda mají vůbec nějaký potenciál. Netflix zatím spíše své stávající předplatitele začíná odhánět výhružkami o zakázání sdílení předplatných nebo zdražováním.

Dokážu si představit situaci, kdy si v září nárazově na měsíc předplatím Amazon Prime kvůli seriálu ze světa Pána Prstenů, po zhlédnutí ho zruším a jiné měsíc si zase předplatím HBO Max, abych mohla vidět novou Dunu. Ještě v minulém roce sice z výzkumů vyplývalo, že lidé například v České republice nemají problém platit si dvě nebo tři VOD platformy najednou, ale v momentě, kdy na náš trh vstoupí další společnosti a každá bude mít co nabídnout, věřím, že je nereálné, aby si těchto platforem lidé platili najednou třeba pět a opravdu bude záležet na současné nabídce. Určitě bude zajímavé sledovat, jak si tyto platformy povedou v tomto roce, který snad bude první bez jakýchkoli pandemických omezení, a zda se tyto predikce naplní nebo do hry vstoupí další faktory.

Anna Jurková